sunnuntai 16. helmikuuta 2014

Helmiä ja tietotekniikkaa

Perustin blogin, jotta digijuna ei tätä tätiä jätä.
Syksyllä matkakumppaniksi liimautui älypuhelin, ja nyt kotiin asti tuli kannettava tietokone. Käytän uusinta tekniikkaa yrityksen ja erehdyksen ikiaikaisella metodilla.

Yritys ja erehdys on myös keramiikan tekemisen ohjenuora. Nämä keramiikkahelmet olen kuvannut älypuhelimella, siirtänyt Flickriin puhelinapplikaatiolla ja myös suoraan Etsy-kauppaani. Blogia kirjoitan kannettavalla, sillä vuonna 1984 oppimani kymmensormijärjestelmä on kuitenkin toimivampi kuin puhelimen peukalojärjestelmä.



Riipus posliinia. Reikä poikittain paksussa päässä. Polttojen välissä lisätty mustaa alilasiteväriä, pyyhitty enimmäkseen pois niin että vain kuopat jäivät tummiksi. Polttojen jälkeen maalailtu Gilder´s Pastella ja lopuksi suihkutettu akryylimaalauksille tarkoitetulla sprayvernissalla.


Vinksahtaneet sydämet. Posliinia, musta alilasiteväri. Minun tekemiksi aika pieniä, ison pituus n. 2,5 cm!


Sapelihammashiiren luita.


Sapelihäntärotan luu.


Helmiin olisi sietänyt käyttää jotakin kuvankäsittelyohjelmaa. Tai aurinkoista päivää!


À la Japonaise. Posliini ja alilasiteväri.


Siemenkotamuoto. Osaako kukaan selittää, miksi siemenkotamuoto on muotia?


The dark side of the m... riipus.


Ja sen kirkas puoli. Posliinia, alilasiteväriä ja Gilder´s Paste.

Tietotekniikkakokeilun tulos?
Olihan se kätevää. Silti monta tuntia ähertämäni korut tulevat jatkossakin olemaan oikean kameran ja usein kuvankäsittelyohjelmankin arvoisia. Ainakin talvella!


Bad English Summary:
Beads and Electronic Data Processing

When I started this blog, my idea was to get a grip of the Digital World. This autumn I learned to handle a smartphone, and today I am practicing with a laptop computer. All that with the good old method of trial and error!

Trial and error are the method in ceramics, too. These beads and pendants are photographed with the smartphone and loaded to Flickr and to my Etsy shop. So easy! But still I think my jewelry is worth a camera and some photoshopping. At least in winter.

The beads are made of porcelain. They have some black underglaze color. After firings I used some Gilder´s Paste to make them colorful and sealed with fixative made for acrylic fine art paintings.